Рубрики
ЗАГАЛЬНОДЕРЖАВНА УКРАЇНСЬКА ГАЗЕТА
 

Неперегорнута сторінка Старого Криму

У минулому номері ми вже розповідали про гостю, яка завітала до нашої редакції напередодні Нового року, Ірину Вишеславську. Говорили ми про різне, в тому числі пані Ірина розповіла про найближчі свої плани, а це – виставка в Яремче фотографій з українськими церквами Пряшівщини та інших українських земель, які зараз не в складі України. Світлини створює чоловік художниці, француз Жан-П’єр Дюран, закоханий в архітектуру старовинних українських  церков, що нагадують йому, капітану корабля з CòstadAzur в старій Європі, вітрильники. Поговорили і про Крим, а конкретніше про його південно-східний куточок.

 

Багате на пам’ятки старовини і музеї невеличке місто Старий Крим приймало в себе багатьох митців. Олександр Грін і Григорій Петніков обрали це місто для себе і залишилися там назавжди. А от, приміром, Костянтин Паустовський майже щороку приїздив до Старого Криму, винаймав задля літнього притулку одну й ту саму хатину, і має Старий Крим наразі в тій хатині музей Паустовського.

 

«Ідея була створити не якусь одну експозицію в маленькій кімнатці, це мало вирости в музей – «Дім поета Леоніда Вишеславського». Власне, в музеї планувалося кілька залів і кілька тем, про першу коротко розповіла, це період молодості мого батька… Ще один великий зал, де основні постаті – Велімір Хлєбніков, поети Григорій Петніков, Майк Йогансен, друг батька письменник Юрій Платонов…»

 

Насиченим було старокримське життя й для родини Вишеславських. А формування сучасного осередку культури саме на кримському майданчику мандрів цієї яскравої родини митців могло і мало вивести культурне життя Південно-Східного Криму на якісно новий, у повному сенсі європейський, рівень.

– Мій батько зростав у Харкові, – розповідає пані Ірина, – у період українського Відродження, більше відомого нам як «Розстріляне відродження». Цьому періоду ми присвятили першу експозицію того проекту, який розпочали 2013 року в Старому Криму.

 stariy_krim

– А хто опікувався організаційною роботою щодо реалізації цього проекту? Чи мала ця робота подальший розвиток у Старому Криму?

– Організацією займалася наша родина: я і мій син Гліб Вишеславський. А також, звичайно, мій чоловік Жан-П’єр Дюран. Крім того, нас дуже підтримували наші друзі з Києва – бізнесмени, художники, літератори. Отак ми почали розгортати цей проект. Ідея була створити не якусь одну експозицію в маленькій кімнатці, це мало вирости в музей – «Дім поета Леоніда Вишеславського». Власне, в музеї планувалося кілька залів і кілька тем, про першу коротко розповіла, це період молодості мого батька… Ще один великий зал, де основні постаті – Велімір Хлєбніков, поети Григорій Петніков, Майк Йогансен, друг батька письменник Юрій Платонов.

 

– Чому для створення музею Ви обрали саме Старий Крим?

– Вибрали Старий Крим тому, що юність і зріле життя мого батька були тісно з ним пов’язані. Його вітчим працював на біостанції на Карадазі. Він був біологом. Батько там зростав, щоліта туди приїздив. Словом, там усе було пов’язано з біографією мого батька, тому ми саме там і вирішили створити цей музей.

 

– А який був загальний задум музею?

– Загальний задум був створити не лише музей, а скоріше культурний центр. Ми саме так його й називали – культурний центр, музей – це тільки «серцевина». І були дуже великі плани, що він буде міжнародним центром! От у Франції, де я живу, приміром, є Асоціація любителів поезії мого батька – і це не на папері тільки, ми вже робили театральну виставу за його віршами, вони перекладені французькою мовою…

 

2

 

– Ви провели, як ми розуміємо, якісь заходи вже в рамках цього проекту, і це був 2013 рік. Що далі?

– Вже перше літо показало велику зацікавленість у появі такого центру. Це було цікаво людям з України і Росії, причому не тільки з культурницьких напрямків, до нас зверталися, приміром, психотерапевти з Санкт-Петербурга, вони хотіли свої семінари проводити на базі центру. Хороша була взаємодія і плани з людьми з Польщі, з Франції – і це тільки одне літо 2013-го!

Після подій початку 2014-го експозицію згорнуто, якщо там щось зараз можна робити, то виключно приватним чином. Ми були змушені зупинити проект, бо тамтешня ситуація геть невизначена, не відомо, чого можна очікувати…

 

 

Ілюстрація:

Старий Крим пензля Костянтина Богаєвського, 1903

 

Фото з сайту http://litnik.org

1 – Леонід Вишеславський, 1972 р.

2 – Леонід Вишеславський з дружиною і донькою Іриною

Поширити запис
Записано

duboviaz@svitlytsia.in.ua

Коментарів немає

Залишити коментар